Sensibilizare in Maternologie
Reuniune de informare/sensibilizare in maternologie sustinuta in 2007 pentru 20 de medici generalisti si psihologi.
Va multumesc pentru ca ati venit sa participati la o reuniune de
informare/sensibilizare in maternologie. Este vorba intr-adevar
de o sensibilizare, in sensul de a ne face sensibili la ceva. Nu este vorba in
nici un caz despre un curs.
Maternologia ni se adreseaza noua tuturor, de
orice varsta am fi. Ea lamureste, intr-o anumita maniera, sensul vietii
noastre.
Cei aproximativ 20 de ani pentru a pune la punct
maternologia ca stiinta – 10 carti si 25 de caiete – nu se pot rezuma in trei
ore. Sper doar ca aceste trei ore va vor da impulsul pentru a sti mai mult
despre maternologie, pentu a o trai personal si a utiliza cuceririle
ei.
Sensibilizare si informare. Nicidecum formare.
Maternologia
Este o noua ramura a medicinei creata in Franta incepand cu 1987 de dr.
Jean-Marie Delassus. Ea se caracterizeaza prin :
– luarea in considerare a
vietii fatului in timpul sarcinii si a starii in care acesta se afla la
nastere
– luarea in considerare a istoricului mamei, incepand de la propria
sa nastere pana la pre-nasterea copilului ei
– luarea in considerare a
momentului esential al nasterii.
J.-M. Delassus, creatorul maternologiei, a fost singurul al carui demers a
fost invers fata de al celorlalti oameni de stiinta. El a cautat sa afle care a
fost viata fatului inainte de a se naste, pentru a sti ce urmari poate aceasta
sa lase in el, in noi toti.
Maternologia este rodul a 20 de ani de studii in
sectia de maternologie din Clinica Saint-Cyr L’Ecole, Franta, condusa de dr.
Delassus:
– studii clinice, in sectia sa, prin monitorizarea evolutiei a mai
mult de o mie de femei care aveau dificultati mari in relatia cu nou-nascutii
lor, care aproape inevitabil sufera de “maladii ale nasterii”;
– sinteza
critica a majoritatii studiilor mai vechi sau mai noi asupra unor subiecte
asemanatoare (de exemplu, in cartea „Le sens de la maternité”, J.-M. Delassus
citeaza 115 autori.);
– elaborarea unei conduite terapeutice – in decursul
anilor, el insusi si echipa sa au ajuns sa ingrijeasca din ce in ce mai bine
femeile si sa le insoteasca in propriul lor demers catre vindecare.
90%
dintre ele au iesit din sectia lui zambind, purtand in brate bebelusul lor
vesel. Restul de 10% dintre mamele ingrijite de echipa de la Saint-Cyr L’Ecole a
ajuns in sectie un pic prea tarziu, cu un bebelus mai mare de noua luni, cand
creierul lor tocmai incepe sa-si piarda plasticitatea.
Adevarata viata a fatului
Un ansamblu coerent organizeaza originalitatea existentei noastre prenatale,
care se sprijina pe trei conditii precise:
– omogenitatea vietii fetale;
–
capacitatea precoce de a simti aceasta omogenitate;
– mijloacele de care
dispune fatul in mediul vietii intrauterine pentru a inregistra aceasta
omogenitate, care de astfel il si structureaza.
1. Omogenitatea
Doua celule s-au unit si iata, apare un ou fecundat. De aici incolo, viata va
face din acest ou, in noua luni, o fiinta omeneasca. Mama nu face copilul, ci il
gazduieste. Copilul este un intrus.
Viata va fabrica in uter un mediu ideal,
caracterizat printr-o super-protectie fizica, prin constanta, prin omogenitate,
prin perfectiune vitala. Fatul are o viata totala, in care totul este la
indemana, tot timpul. Fatul, noi toti, am trait acest paradis al
totalitatii.
Dr. Delassus a folosit adesea cuvantul
“totalitate” in cartile lui, dar acum cand vorbeste, foloseste
in locul acestuia cuvantul “fericire”, si chiar “iubire”, ceea ce este mai putin
stiintific, dar mai adevarat.
2. Capacitatile senzoriale precoce ale fatului
La 12 saptamani incep sa fie functionale pipaitul, gustul, mirosul si simtul
echilibrului (fara de care cordonul ombilical s-ar infasura in jurul fatului).
La 20 de saptamani, auzul si vazul devin de asemenea functionale.
Deci, la
jumatatea vietii fetale, fatul isi simte mediul, iar ceea ce simte se imprima in
fiecare celula a sa si se extinde in tot uterul, care trimite mamei o « senzatie
» de mandrie.
Omogenitatea vietii prenatale este deci detectata fara incetare
de fiecare simt. Diversitatea diferentelor astfel resimtite se concentreaza in
unicitatea obiectului lor, deoarece el nu resimte decat totalitatea, iar
diferitele modalitati de a resimti devin una singura.
Ochii nu au inca nimic
de vazut, si totusi se dezvolta, din moment ce nu ne nastem orbi. Dr. Delassus
emite ipoteza ca ochii primesc stimuli, dar in amonte de vedere, pornind de la
caile si centrii vazului care sunt scufundati in reteaua celorlalte
senzorialitati. Ne putem imagina ca centrii vizuali constituie un fel de
destinatie naturala si comuna pentru impresiile celorlalte simturi, ceea ce duce
la obisnuinta unui vaz intern, care precede vazul extern.
3. Vid genetic si memorie prenatala
Un factor de prima importanta, care a fost totusi neglijat de oamenii de
stiinta, desi era cunoscut de anatomistii secolului al XIX-lea, sunt zonele
corticale numite “arii asociative”, pe care dr. Delassus le
numeşte “teritorii corticale libere” (T.C.L.). Zone corticale
vaste, neprogramate genetic, care constituie cel putin o treime din ansamblul
cortexului (85% după unii autori).
Indata ce sunt suficient costituite, adica
după cateva luni de gestatie, ele sunt apte de functionare si realizeaza
legaturi sinaptice care integreaza trairea momentului, aceea a omogenitaţii
constante: totalitatea. Altfel spus, creierul fatului uman poseda mijloacele de
a inregistra viata prenatala perfecta, constanta, omogena, iar omul isi va aduce
aminte de ea toata viata.
Probabil, la originea caracteristicilor fiintei
omenesti, in raport cu celelalte mamifere, se afla acest vid genetic. Cu alte
cuvinte: ceea ce este programat la om, este neprogramarea lui.
4. A veni pe lume înseamnă oare a te naste?
Programul genetic nu mai actioneaza singur in « crearea » unui bebelus uman. Acesta a primit un alt program suplimentar, pe care il putem numi simtul totalitatii.
Desi ajuns la maturitate, el nu poate, ca majoritatea mamiferelor, sa traiasca armonia. Trei factori:
° diferenta,
° paralizia (care provine din faptul ca creierul, care nu a primit decat informaţia omogenitatii, a unicitatii întregului, se blocheaza brutal la receptarea numeroaselor informatii noi pe care i le trimite lumea noastra)
°asteptarea
se vor intercala intre nastere si momentul in care copilul va putea sa se deplaseze liber. Este o perioada in care e absolut necesar ca totalitatea traita inainte sa se prelungeasca printr-o totalitate de ordin psihic, iar pentru aceasta nou-nascutului ii trebuie o mama adevarata. O mama care, in relatia sa cu copilul, prin corpul sau si prin toate simturile acestuia, prin ochii sai si de asemenea prin cuvintele sale des repetate, va face posibila nasterea psihica a copilului pe care l-a adus pe lume.
Daca nasterea psihica nu are loc, teama care il cuprinde in intregime pe copil, teama de necunoscut din lumea cea noua, teama in faţa diferentei pe care o intalneste mereu, fata de care el nu poate reacţiona decat prin tipete, teama care poate merge pana la groaza, il va coplesi, existand riscul sa-l impinga spre inchidere in sine, sa-l impinga la izolarea de lume.
Privirea copilului la nastere
“Nasterea psihica” ce dureaza, dupa dr. Delassus, pana la varsta de sase-sapte ani, va fi usurata mult daca s-a putut recepta prima privire a copilului.
Privirea copilului la nastere se indreapta pentru prima oara catre lume, iar
el asteapta urmarea… Aceasta privire este uimitoare. Este de o asemenea
gravitate, de o asemenea intensitate, incat nu poti decat sa fii foarte mirat,
foarte emotionat, sau chiar profund atins in adancul sufletului tau. Ea este
expresia unei uluiri, a unei imense asteptari.
Efectul acestei priviri face
sa apara la mama, ca si la tata de altfel, o dorinta enorma de a ocroti copilul.
Emotia lor este imensa, iar aceasta le permite parintilor
inclusiv intrarea in comuniune cu fostii nou-nascuti care au fost odata ei
insisi si pe care inca il mai au in adancul lor. Desigur, fiecare va trai acest
moment cu intensitate diferita.
Privirea nou-nascutului este simtita ca o
cerere de viata, iar aceasta cerere este un mesaj de neuitat care va impregna cu
incredere in viata inconstientul ambilor parinti si-i va face sa nu-si
maltrateze niciodata copilul.
Totusi, in unele cazuri (10% în Franta),
impactul asupra mamei (daca ea simte ca nu va fi niciodata la inaltimea unei
asemenea cereri, daca se subestimeaza dinainte, indoindu-se de ea insasi) va
produce o respingere a nou-nascutului, momentana sau de durata.
Reiese clar
de aici importanta sensibilizarii personalului din maternitati cu privire la
sensul acestei prime priviri.
Concluzie
Pentru neprofesionisti
Stiind acum cu certitudine ca nou-nascutul vine dintr-o lume perfecta si
omogena a carei amintire o pastreaza pentru totdeauna, ca sa intre in lumea
noastra imperfecta in care domneste diferenta, el trebuie
protejat cat mai repede posibil, chiar din prima clipa de la nastere, de
teama care il cuprinde imediat. Bratele si picioarele indoite,
care sunt atat de greu de imbracat timp de luni de zile, pumnii stransi chiar
cand doarme arata bine tensiunea pe care o traieste deseori.
De aceea trebuie asezat inainte de toate, asa cum se naste, pe abdomenul
mamei, direct pe piele, de unde va gasi singur sanul, simtind mirosul mamei,
auzind vocea ei. Si tinut asa doua, trei, chiar patru ore.
Aceasta
ii va permite mamei sa treaca de la copilul ideal care traieste
in inchipuirea ei de luni de zile si chiar din copilaria ei, la acel
copil real care este atat de gol, de fragil, de
emotionant, sa nu treaca de la copilul imaginar la un fel de
papusa foarte curata, infofolita toata, care a trecut deja prin
mai multe maini inaintea alor sale. Un necunoscut! Deseori, mamele se intreaba
daca cel care li se aduce la ore intregi dupa nastere este intr-adevar copilul
lor. Li se pare ca „nasterea le-a fost furata”!
In primele ore dupa
naştere, copilul si mama produc „hormonii iubirii”,
care se produc in egala masura si la tata; intre cei trei se creeaza astfel
legaturi foarte puternice, radacini ale increderii in viata pentru copil
si de incredere in capacitatea lor de a raspunde nevoilor bebelusului, pentru
parinti. A-l proteja de teama inseamna a-l veghea sa nu planga timp de
minimum 3 luni, dar cel mai bine minimum 5 luni (in jurul acestei varste incepe
sa se constitue Eu-ul copilului). Pana atunci copilul nu plange pentru
ca este capricios; este necesar sa se dea atentie diferitelor sale
cerinte, care nu sunt toate legate de hrana. Aceasta perioada va fi ca o
anticamera intre lumea dinaintea nasterii si lumea
noastra. Bine traita, aceasta va impiedica copilul sa
doreasca sa se întoarca la lumea de dinaintea nasterii, sa
devina un copil tot timpul adormit, caruia nu-i poti prinde privirea,
indiferent, care nu zambeste. Va impiedica “maladiile nasterii”, handicapurile,
maltratarea.
A-l proteja de teama inseamna a veghea sa nu planga
timp de
minimum 3 luni, dar cel mai bine timp de minimum 5 luni!
Contrar a ceea ce cred multi, nou-nascutul este o fiinta hipersensibila, cu toate simturile demult in alerta si care, din cauza multitudinii de stimuli care il asalteaza si „paralizeaza”, traieste mereu in asteptare.
Pentru profesionişti
In maternitate trebuie creata posibilitatea primei intalniri asa cum este
descrisa mai sus, si propusa parintilor. Parintii trebuie pregatiti inainte de
nastere, dandu-li-se informatiile din acest text despre starea si nevoile
copilului in acel moment.
Dar realizarea dezideratului ca toata lumea sa fie
in armonie cu momentul nasterii presupune ca intreg personalul medical sa creada
in continutul acestui text. Trebuie efectuata progresiv o sensibilizare asupra
acestui subiect, respectand libertatea fiecaruia, indiferent daca face parte din
personalul medical sau este parinte.
Filme despre aceste momente emotionante
ar putea sa fie de ajutor in maternitati.